Część ludzi ćwiczących np. na siłowni nie czerpie z tych ćwiczeń oczekiwanych korzyści. Ich wydolność tlenowa nie poprawia się, a metabolizm nie przyspiesza. Ta teza ma niestety poparcie naukowe. Jako Trener Personalny śmiało mogę to potwierdzić.

Metoda HIIT – skuteczny trening?

Na czym polega Trening HIIT? Wikipedia świetnie tłumaczy te pojęcie. W ramach czteroletniego projektu badawczego tysiąc osób ćwiczyło po 4 godziny tygodniowo przez 5 miesięcy (20 tygodni). Przeciętnie ich sprawność fizyczna wzrosła, ale według szczegółowych badań każda z tych osób zareagowała inaczej na tą sama ilość ćwiczeń. 20% nie zareagowało na ćwiczenia wcale, natomiast 15% odniosło ponadprzeciętne korzyści z tej aktywności fizycznej.

Na tę różnicę wpływa zaledwie 11 genów, dlatego opracowano test na podstawie którego można sprawdzić jak dana osoba zareaguje na ćwiczenia. Co prawda nawet ci, którym trening nie przyniósł wcześniej wspomnianych rezultatów, nie powinni całkiem z niego zrezygnować, gdyż istnieją inne korzyści (chociażby społeczne), które z niego wynikają. Niemniej jednak warto sobie zdawać z tego sprawę, bo wówczas możemy skorzystać z innych metod poprawy stanu zdrowia.

Wnioski profesora Jamie Timmons’a z Uniwersytetu w Birmingham (członek międzynarodowej grupy naukowców, która szuka nowych form ruchu dla każdego) twierdzi, że ćwiczenia, ich ilość i rodzaj, powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb. Istnieje wiele różnych rodzajów ćwiczeń, które dają efekty. Niestety w każdej populacji są osoby, których organizmy nie zareagują na żadne ze znanych form aktywności fizycznej.

trening hit

 

Efekty metody treningowej HIIT czy KIT?

Trening HIIT prowadzi do szybkiego rozbicia glikogenu w mięśniach. Tak właśnie magazynowana jest glukoza. Mięśnie wysyłają wtedy sygnał do krwiobiegu, że potrzeba im więcej glukozy, którą czerpią z krwi”. Jest jeszcze jedna zaleta tego treningu – angażuje on ok 80% tkanki mięśniowej. Dla porównania chód czy bieg tylko 30%.

Na koniec dodam kilka słów od siebie. Daleki jestem od podważania wyników badań naukowych, bo te eksperymenty z pewnością przeprowadzone było rzetelnie, a ich rezultaty nie mijają się z prawdą, ale ja po prostu nie chciałbym żeby były trafne. Lubię ćwiczyć, daje mi to mnóstwo energii i radości, po części z samego treningu, a po części z poczucia, że robię coś dobrego dla swojego ciała. Gdyby okazało się, że należę do grona osób, którym nie przynoszą one korzyści byłbym bardzo zawiedziony. Poza tym media atakują nas co chwila jakimiś nowymi rewolucyjnymi odkryciami amerykańskich naukowców, które są sprzeczne z ich poprzednimi ,,przełomowymi” wynikami badań. Dlatego ja, choć zamierzam włączyć trening HIIT w życie, potraktuję go jako dodatek do innych aktywności fizycznych. W końcu to tylko 3 minuty w tygodniu, a deklarowane korzyści ogromne.

efekty treningu hit